«Τα θέλω του Ελληνικού λαού…»

28 06 2007

Ξεκλέβω μία από τις λίγες ώρες που μου απέμειναν για να κοιμηθώ απόψε για να σχολιάσω μια είδηση. Είναι αδύνατον να αντισταθώ. Την είδα «Στης Βουλής τα Έδρανα…» (όπου, ως γνωστόν, «…αχ, και γω να έκλανα…» ). Αφορά (πάλι) ένα σχολικό βιβλίο, αυτό των Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού αυτή την φορά και την χρησιμοποίηση του factbook της CIA ως πηγή, καθώς και την θεματολογία κάποιων από τις ασκήσεις που περιέχει (π.χ. «πόσα χρήματα κέρδιζε κάθε λεπτό της ώρας ο Μπιλ Γκέιτς της Μάικροσοφτ»)

Δεν θα μπω στην ουσία των καταγγελιών. Ούτε καν θα επιμείνω στον τρόπο χειρισμού του θέματος (όπως πληροφορούμαστε ο Υφυπουργός Παιδείας κ. Καλός, προκειμένου «να κατευνάσει τις έντονες αντιδράσεις», ζήτησε από τους συγγραφείς του βιβλίου Μαθηματικών της ΣΤ’ Δημοτικού να αντικαταστήσουν τα στοιχεία για τους πληθυσμούς της Κίνας, της Ινδίας και των ΗΠΑ (κεφ.11, σ.29), τα οποία άντλησαν από το «World Factbook» της CIA, με τα αντίστοιχα στοιχεία του ΟΗΕ), ο οποίος χειρισμός είναι ριζικά διαφορετικός από τους χειρισμούς στην αντίστοιχη περίπτωση του βιβλίου Ιστορίας όπου το Υπουργείο αντιμετώπισε μάλλον «εντονότερες αντιδράσεις».

Αυτό που με ερέθισε ήταν η αντίδραση της μαθηματικού κ. Αγγελικής Χρονοπούλου στην άρνηση των συγγραφέων να προχωρήσουν στις διορθώσεις. Η κ Χρονοπούλου η οποία ανέδειξε το θέμα με δημοσιεύσεις της στο περιοδικό Σύγχρονη Εκπαίδευση (τεύχη 147-148-149), εμφανίζεται προβληματισμένη και προτείνει να ανακηρυχθεί το βιβλίο σε «δείγμα προς αποφυγή» καθώς «διαφαίνεται τάση ξένη προς την εκπαίδευση [..]και προώθηση ιδεολογικών αντιλήψεων που δεν συνάδουν ούτε με τις απόψεις ούτε με τις ανάγκες ούτε με τα θέλω του ελληνικού λαού..»

Άσχετα με το αν η κ. Χρονοπούλου ορθώς αντιλαμβάνεται «τα θέλω του Ελληνικού λαού…» η τελευταία της αυτή φράση συγκλονιστικά μας υπενθυμίζει την πραγματική ουσία της one-size-fits-all «Παιδείας» στην Ελλάδα:

Η κυβέρνηση χρησιμοποιεί χρήματα που μαζεύει από τους φορολογουμένους, προκειμένου μέσω της (από το Κράτος αυστηρά καθοριζόμενης) «Παιδείας» να επιβάλλει τις ιδεολογίες ή ιδεοληψίες που προκρίνει στα παιδιά τους. Χωρίς να τους επιτρέπει καμία άλλη επιλογή. Και εγκαλείται (από την κ. Χρονοπούλου εδώ, από πλήθος άλλων στο θέμα του βιβλίου της Ιστορίας κλπ) όταν η κρεατομηχανή από την οποία περνάει ΟΛΟΥΣ τους μαθητές δεν έχει το σωστό mesh, ή τέλος πάντων, αυτό που οι περισσότεροι θεωρούν για τα δικά τους παιδιά το σωστό mesh…

Wall2

Καθώς ο γιος μου μεγαλώνει, και όσο κοντύτερα έρχεται η μέρα που θα χρειαστεί να τον στείλω στο σχολείο για να τον φλομώσουν στα παραμύθια και να του επιβάλλουν «τα θέλω του Ελληνικού λαού…» τόσο ψηλότερα η «Παιδεία» αναρριχάται στην λίστα μου με τους πραγματικά καλούς λόγους να εγκαταλείψει κανείς την χώρα…

wall3.jpg


Ενέργειες

Information

9 Σχόλια

28 06 2007
Petros Demetropoulos

Φίλε Σπύρο, καλημέρα.
Λυπάμαι που ο Γκέιτς και το Φάκτμπουκ σου στέρησαν μία ώρα ύπνο – ελπίζω όχι σε βάρος του μικρού σου (συμπάσχω χ 2).
Ποιος δεν τρελαίνεται από την «one-size-fits all» αντίληψη στα σχολικά βιβλία, για να μην πούμε για το μοναδικό πανεπιστημιακό σύγγραμμα.. Και τι μεγαλύτερο βάρος επωμίζεται ο γονιός, όταν πρέπει εκείνος, ως οφείλει άλλωστε, να μάθει στο παιδί του να αμφισβητεί, να αναζητά, να ελέγχει τη «γνώση». Ωστόσο υπάρχει μία πραγματικότητα. Η παιδεία αποτελεί αποστολή του κράτους και οι εξουσίες υπάρχουν υπέρ του λαού και του έθνους.. Στην συνείδηση των Ελλήνων, η CIA έχει παίξει αρνητικό (είμαι ευγενικός) ρόλο στα πολιτικά πράγματα της χώρας μας, πριν, κατά τη διάρκεια, αλλά και μετά την επτάχρονη δικτατορία. Τα παιχνίδια με τις «μειονότητες» στην Ελλάδα δεν είναι η μόνη τρέχουσα υπόθεση (βλ. χρήση ελληνικών αεροδρομίων για μεταφορά υπόπτων). Εάν λοιπόν η κ. Χρονοπούλου εννοεί ότι στα (δεν) θέλω του ελληνικού λαού περιλαμβάνεται το να «περνά» η CIA ως αξιόπιστη πηγή πληροφοριών σε δωδεκάχρονα, δεν πρέπει μας ξενίζει. Είναι «πράγματι» (που έλεγε ο Ανδρέας Παπανδρέου) έλασσον το να διαιρείς τα κέρδη του Γκέιτς ανά λεπτό, ή ανά ώρα. Προσωπικά θα προτιμούσα μια άσκηση οικιακής οικονομίας, με βάση τα ελληνικά δεδομένα, αλλά ας το αφήσουμε αυτό. To να επιμένει όμως κανείς, να χρησιμοποιεί ως πηγή στο βιβλίο των Μαθηματικών της Στ’ Δημοτικού, τα δεδομένα μιας ξένης μυστικής υπηρεσίας.. Εύχομαι να είναι απλώς θέμα ξεροκεφαλιάς..
ΥΓ Όντως κατέρχεσαι στις εκλογές; Τι προβλέπεις για τη ΦΣ;

28 06 2007
Σπύρος Ντόβας

Γεια σου Πέτρο!

Το ποστ μου είχε μόνον ως αφορμή το δικό σας ποστ, δεν άγγιξα καθόλου την ουσία του θέματος που θίξατε.

Το βασικό μου πρόβλημα είναι ότι δεν έχω ουσιαστικές επιλογές για την εκπαίδευση του παιδιού μου. Το αναλυτικό πρόγραμμα και τα συγγράμματα καθορίζονται από μια κεντρική γραφειοκρατεία. Στα δημόσια σχολεία, το ίδιο ισχύει και για τους εκπαιδευτικούς. Γύρω από αυτή την κεντρική γραφειοκρατεία «συνωστίζονται» όλοι όσοι θέλουν να σπρώξουν την ιδεολογική τους ατζέντα, και μέσω αυτής να την επιβάλλουν σε όλους.

Σε αυτήν την θλιβερή πραγματικότητα, είναι λογικό να μας απασχολεί τι γράφει το ένα και μόνο βιβλίο που διδάσκεται και να αγωνιζόμαστε να επικρατήσει η δική μας άποψη (που θα επιβληθεί σε όλους).

Δεν συμπαθώ την CIA ούτε καμμία κρατική μυστική υπηρεσία. Οι σκοποί τους συχνά τις κάνουν να καταπατούν τα ατομικά δικαιώματα.

Βέβαια, δεν έχω την ειδίκευση για να κρίνω αν σε όλα τα σημεία διαφωνίας του factbook με τα στοιχεία του ΟΗΕ, ο ΟΗΕ έχει τα σωστά στοιχεία. Ακόμη περισσότερο, δεν είμαι σίγουρος σε κάποιες περιπτώσεις αν μπορεί να οριστεί τι εννοούμε «σωστό στοιχείο». Γι’αυτό επέλεξα να μην μπω στην συζήτηση της ουσίας του ποστ σας. Και γιατί, αναπόφευκτα θα με οδηγούσε στο να πω κάτι που ουσιαστικά θα μπορούσε να μεταφραστεί ως «Πιστεύω ότι στα παιδιά σας δεν πρέπει να προτείνεται ως πηγή η Χ ή η Ψ», πράγμα που δεν επιθυμώ.

Σχετικά με την ΦΣ, σκοπεύω να κατέλθω. Τα πράγματα είναι δύσκολα, είμαστε αντιμέτωποι με ένα «τείχος σιωπής» από τα ΜΜΕ (και να έλεγα ότι δεν λέμε προκλητικά πράγματα…) το οποίο περιορίζει τις δυνατότητές μας να καταστήσουμε γνωστή την παρουσία μας. Αυτό μας κάνει βέβαια περισσότερο δημιουργικούς στην εξέυρεση εναλλακτικών.

Σε ότι αφορά το εκλογικό αποτέλεσμά μας, εξαρτάται από τον χρόνο των εκλογών. Αν γίνει το Σεπτέμβριο είναι δύσκολο να πετύχουμε υψηλό βαθμό εκλογικής ετοιμότητας. Σκεψου ότι το ιδρυτικό μας συνέδριο έγινε μόλις πριν 2 μήνες, και μεσολαβεί και καλοκαίρι… Εργαζόμαστε full πάντως για το καλύτερο. Ευχαριστούμε για το ενδιαφέρον, και, hey, γράψτε κανένα μονόστηλο και για μας … 🙂

29 06 2007
vasilis tsiknakos

Σπύρο επειδή ήμουν από αυτούς που σχολίασαν το post στο edrana.blogspot.com, αυτό που θεώρησα παρατραβηγμένο ήταν ότι το θέμα έφτασε στην Βουλή. Οι πρακτικές των μυστικών υπηρεσιών με βρίσκουν αντίθετο, όπως λες και εσύ στις περισσότερες των περιπτώσεων καταπατούν ανθρώπινα δικαιώματα, αλλά η χρησιμοποίηση κάποιων από τις πληροφορίες τις οποίες έχουν δεν νομίζω ότι αποτελεί τόσο μεγάλο ατόπημα. Θα προτιμούσα και εγώ οι πληροφορίες να προέρχονται από τον ΟΗΕ ή άλλους διεθνείς οργανισμούς, πολλές φορές όμως τα στοιχεία που παρέχουν υστερούν χρονικά αυτών του CIA World Factbook (το έχω αντιμετωπίσει).
Πάντως τόσο το θέμα αυτό όσο και η υπόθεση του βιβλίου της ιστορίας, δείχνουν καθαρά το πρόβλημα της κεντρικά σχεδιασμένης κρατικής εκπαίδευσης, όπως πολύ σωστά τονίζεις. Δεν θα ήθελα η κόρη μου όπως και εσύ ο γιος σου, να βιώσουν ένα εκπαιδευτικό σύστημα ανάλογο με αυτό που βιώσαμε εμείς. Δυστυχώς όμως δεν βλέπω καμία θετική προοπτική.

29 06 2007
GordonGR

Βρὲ παιδιά, Μαθηματικὰ εἶναι. Δὲν ἔχει καμιὰ σημασία ἂν εἶναι σωστὰ τὰ νούμερα ἢ ὄχι, ἁπλῶς χρειάζονται κάποια νούμερα γιὰ νὰ δομηθεῖ ἡ ἄσκηση/ παράδειγμα. Γιὰ τὸν ἴδιο λόγο, δὲν ἔχει καμιὰ ἀπολύτως σημασία ὰν τὰ δίνει ἡ CIΑ ἢ ἡ Μεγάλη Σοβιετικὴ Ἐγκυκλοπαίδεια (μπρρ, ἀλλὰ τὴ θυμήθηκα πρόσφατα) ἢ ὁ περιπτερὰς τῆς γειτονιᾶς.

3 07 2007
maramenasyka

Αν κρινω από τις δικές μου εμπειρίες στο σχολείο όπου εκτός των άλλων το μόνο που μου ήταν χρήσιμο ήταν να μάθω να διαβάζω και να γράφω(σχετικά),άντε…και να μετράω..δεν μου έμεινε απολύτως τίποτα.
Να ελπίζεις ότι τα παιδιά σας θα περιοριστούν μόνο σε αυτά και ότι τα υπόλοιπα θα τα μάθουν κάπως αλλιώς.

9 07 2007
oistros

καλησπέρα
αν εχετε χρόνο ρίξτε μια ματιά σε αυτό το βίντεο

9 07 2007
Σπύρος Ντόβας

@oistros
Το post μου αφορά το ίδιο και την Ρεπούση και εσάς. Και οι δύο θέλετε να επιβάλλετε την άποψή σας στα παιδιά των άλλων με δημόσιους πόρους μέσα από την «Δημόσια» παιδεία…
Συμφωνώ ότι πρέπει να αποσυρθεί το βιβλίο της Ιστορίας της Στ’. Και δεν πρέπει να αντικατασταθεί από κανένα άλλο βιβλίο ιστορίας. Ας μάθει ο καθένας στο παιδί του την Ιστορία που θεωρεί σωστή. Και μην μου πείτε για το Σύνταγμα τώρα… τα έχω πει αλλού…

3 08 2007
oistros

Κύριε Ντόβα επειδή νομίζετε πως θέλουμε να σας επιβάλουμε κάτι…
τότε δείτε αυτό και θα καταλάβετε ποιος θέλει να επιβάλει και τι!!!!
http://www.greekalert.com/2007/07/100000-state-department.html

ευχαριστώ για την προσοχή

3 08 2007
Σπύρος Ντόβας

Το έχω δει. Και λοιπόν? Οι Αμερικάνοι προωθούν τα συμφέροντά τους με τον τρόπο που αντιλαμβάνονται σωστό, και το ίδιο φαντάζομαι ότι περιμένετε να πράξει και η δική μας κυβέρνηση.
Το θέμα είναι: Πότε είναι ευκολότερο για έναν «εξωτερικό» παράγοντα να προωθήσει την ατζέντα του? Όταν έχουμε ένα κεντρικό σημείο που καθορίζει τα πάντα για την εκπαίδευση ή όταν η απόφαση για τα βιβλία και την διδακτέα ύλη είναι αποκεντρωμένη στα σχολεία? Θα μπορούσε το State Department να «πιάσει» τους χιλιάδες διευθυντές των αυτόνομων σχολείων για να τους πείσει να υιοθετήσουν τα συγγράματά του? Απολύτως αδύνατον.
Βέβαια το ίδιο δύσκολο θα ήταν και για οποιονδήποτε άλλον (πχ εσάς ή εμένα) να προωθήσει την δική του ατζέντα στα σχολεία… Και έτσι παραμένουμε σε αυτό το σύστημα και παρακολουθούμε την μάχη που γίνεται πέριξ του ΥΠΕΠΘ και του Π.Ι. για τέτοιου είδους θέματα.
Το δυστυχές για εσάς είναι ότι υπάρχουν ανταγωνιστές σας (όπως το state department) με απείρως περισσότερους πόρους και «τρόπους» για να πετύχουν τον σκοπό τους. Θα σας πρότεινα τακτική αναδίπλωση και υιοθέτηση των θέσεών μας για διοικητική και οικονομική αυτονομία των σχολείων, ώστε να καταφέρετε να αποσπάσετε τουλάχιστον μια τιμητική ισοπάλια… 🙂

Σχολιάστε